Södra II (Grottan)

Området ligger precis bredvid Södrabergets slalombacke. Det centrala läget och den korta anmarchen gör detta område perfekt för “efter-jobbet” klättring.

Vägbeskrivning

Följ skyltningen till södra stadsbergets slalombacke och parkera på den stora grusparkeringen.

Gå sedan åt vänster i elljusspåret och fortsätt rakt fram ca 100 meter efter förgreningen. Precis efter ett krön på spåret, där det börjar att luta på nedför, finns en klipphäll på höger sida. Gå rakt upp över klipphällen på den stig som finns där och fortsätt upp tills ni kommer till ett lite större block. Passera blocket på vänster sida, ni kommer då att komma upp till en vägg där stigen grenar sig åt vänster eller höger.

Grottan – Tag höger på stigen och fortsätt rakt fram ca 75-100 meter där det finns ett block som en massa träd har vält över. Fortsätt på stigen förbi detta block ca 10 meter, ni kommer då att se en stig som går rakt upp mot toppen av berget. Följ denna stig ca 50 meter för att komma till ”Grottan”.

Södra II – Tag vänster på stigen och gå ca 100 meter, snedda sedan upp åt höger mot några klippväggar som syns mellan träden. Det finns en stig men den är inte så upptrampad ännu. Det stora blocket som ligger vid dessa väggar är det som vi kallar ”Södra II”.

Accessinformation

Inga accessproblem föreligger för tillfället, men när ni parkerar se till att inte hindra ev. passerade trafik.

Klättringen

Per Wermelin på Mea Culpa 7A

Området rymmer 16 problem i graderna 6A – 7C.
För detaljerad information om området se: